czwartek, 15 września 2011

Problematyka komunikacji w środowisku bibliotekarskim. Ocena zjawiska na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego w wybranych bibliotekach krakowskich.

Justyna Buczyńska-Łaba i Marzena Błach z Biblioteki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Wyniki badań ankietowych - zapowiada się ciekawie.

Okazuje się, że powinniśmy mieć więcej bibliotekarzy płci męskiej. Kolejny raz o tym mowa. Zapotrzebowanie na młodych, zdolnych panów :-) Do dzieła młodzi panowie - szturm na biblioteki.

Jakie czynniki maja wpływ na poprawną komunikację? Jest ich sporo, m.in. gestykulacja, mimika, sposób ubioru, itd.
Sposób przekazywania informacji to jedna z barier komunikacji, następnie brak kultury osobistej, niegrzeczne zachowanie itd.

Nie wszyscy posiadają predyspozycje do pracy bibliotekarza. Czy chcemy się szkolić? - tak - z komunikacji interpersonalnej; jak rozwiązywać konflikty w pracy itd.

W innych kursach? także, np. spawanie mechaniki samochodowej??! - to ankieta wśród bibliotekarzy? na pewno ?;-)

Relacje bibliotekarzy z czytelnikami różnie się układają.

Metoda "zdartej płyty" przeważnie działa - to przypominamy wypowiedzi z ankiety :-)

Komunikacja niewerbalna. O tym pani Justyna Buczyńska-Łaba. Nie ma znaczenia płeć w relacjach ze współpracownikami. Owocny i zgrany zespół w bibliotece jest tam, gdzie przekaz wiadomości (komunikacja) jest dobry.

Jedno z pytań ankiety: Które formy komunikacji przełożony stosuje najczęściej w bibliotece? odpowiedzi: e-mail, zebrania z szefem.

Większość ankietowanych nie czuje się motywowana przez szefa :-(

problemy w pracy: mobbing, koneksje, humory szefostwa...itd.

Skuteczne porozumiewanie się jest kluczowym czynnikiem efektywnej pracy.

Zadowolony personel "produkuje" zadowolonych użytkowników - cóż za puenta:-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz